名古屋教区典礼委員会
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四旬節の叙唱  六    荒野の試み(第1主日固有)

      主キリストは四十日の断食によって
      四旬節の務めを行うわたしたちに模範を示されました。
      悪霊のいざないを退けられた主は、
      わたしたちが罪の力に打ち勝ち、
      清い心で過越の神秘にあずかり、
      復活の喜びを迎えるように導かれます。

      Qui quadraginta diebus,
      terrenis abstinens alimentis
      forman huius observantiae ieiunio dedicavit,
      et, omnes evertens antiqui serpentis insidias,
      fermentum malitiae nos docuit superare,
      ut, paschale mysterium dignis mentibus celebrantes,
      ad pascha demum perpetuum transeamus.

      By abstaining forty long days from earthly food,
      he consecrated through his fast
      the pattern of our Lenten observance
      and, by overturning all the snares of the ancient serpent,
      taught us to cast out the leaven of malice
      so that, by celebrating worthily the Paschal Mystery,
      always and everywhere to give you thanks,
      we might passover at last to the eternal paschal feast.

      through Christ our Lord.

      By your gracious gift each year
      your faithful await the sacred paschal feasts
      with the joy of minds made pure,
      so that, more eagerly intent on prayer
      and on the works of charity,
      and participating in the mysteries,
      by which they have been reborn,
      they may be led to the fullness of grace
      that you bestow on your sons and daughters.


      And so, with Angels and Archangels,
      with Thrones and Dominions
      and with all the hosts and Powers of heaven,
      we sing the hymn of your glory,
      as without end we acclaim:

四旬節第1主日の福音は荒野の試みとなっています。集会祈願には試み、誘惑は触れられていません。その代わりに叙唱に節制と悪霊との戦いに焦点はおかれています。わたしたちが清い心を持って過越しの神秘に与って、復活の喜びを迎えるために悪霊のいざないを退けなければなりません。A年のマタイによる荒野の試みの記述はほかの福音よりその方法を示唆しています。説教に叙唱にそれについて触れられてないならば、その接点を取り上げることを薦めたいと思います。
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